Cumpărăturile nu sunt aşa nevinovate cum par
Societatea de consum a dat naştere unei noi dependenţe, greu de înţeles pentru cei care de-abia au bani cu care să îşi acopere cheltuielile de bază - dependenţa de cumpărături. Aceasta este întreţinută de multitudinea de reclame care stimulează dorinţa de nou. Femeile cad cel mai uşor pradă acestei dependenţe având iluzia că “terapia prin shopping” poate acoperi frustrările şi lipsurile emoţionale. După achiziţionarea bunului mult dorit, ele descoperă însă că golul sufletesc nu a fost acoperit şi pornesc din nou la cumpărături, cu convingerea că de data aceasta au găsit ceea ce le trebuia. Profitul producătorilor şi al lanţurilor de magazine este astfel asigurat.
Ideea în sine a supermarket-urilor şi mall-urilor, complexe de magazine gigantice unde cumpărătorii vin în contact direct cu o cantitate de marfă mult mai mare decât au nevoie, speculează tentaţiile şi încurajează exagerarea în sensul de a cumpăra lucruri nenecesare. Asaltarea cumpărătorului, prin prezentarea unui imens volum de produse simultan, este unul din factorii care încurajează această dependenţă. La fel stau lucrurile cu obiceiul de a plăti cu cardul în loc de cash.
Un studiu realizat de cercetători de la Universitatea Standford arată că în timp ce o persoană vede un produs, în creier se activează atât zonele asociate cu bucuria şi dorinţa de avea acel lucru, cât şi zonele asociate cu neplăcerea de a se despărţi de suma de bani respectivă. Plata cu cardul este un fel de păcăleală care rezolvă mai comod acest conflict. La fel este şi plata prin credit. De aceea ele sunt atât de intens susţinute de marile companii.
Tot psihologii britanici de la Universitatea Standfod au demonstrat că mersul la cumpărături îi face pe oameni să se simtă mai stăpâni pe propria viaţă şi mai mulţumiţi. Ei explică acest lucru prin secreţia de dopamină, care dă o stare de mulţumire şi plăcere asemănătoare cu cea din timpul unui act amoros.
Ca răspuns la tendinţa tot mai mare de a consuma, un grup din SUA a hotărât să îşi trateze dependenţa de cumpărături. Cei 12 prieteni au hotărât ca timp de un an de zile să nu cumpere decât lucrurile de maximă necesitate: hrană, lenjerie, săpun, pastă de dinţi, etc. Dacă ceva se strica încercau mai întâi să îl repare, iar pentru înlocuire apelau la împrumut sau la magazinele unde se vindeau produse reciclate. Decizia lor a venit în urma mesajelor date de administraţia americană după declanşarea războiului din Irak, când americanilor li s-a repetat că “este o datorie patriotică să consume”. Cu timpul acest grup a devenit tot mai numeros. Datorită blogului lor de pe internet, mii de oameni din întreaga lume li s-au alăturat. Efectele nu s-au lăsat mult aşteptate. Grupul a fost acuzat de marile companii de atitudine anti-patriotică şi nici mai mult nici mai puţin de… terorism economic
No comments:
Post a Comment